Alexander PTA nominering

Sist ut av våra tre nominerade till årets Pixel Talent Award är en skådespelare från Malmö Stadsteater som alltid haft ett stort intresse för filmskapandet. Med Jag skiner inte utan er mina bröder gör han debut som regissör. Vi frågade Alexander Abdallah om bakgrunden till hans film. 

– Jag skiner inte utan er mina bröder är en film om dödskjutningar och gatuvåldet i Sverige, men ur ett barnperspektiv. Den skildrar en 12-årig pojke som förlorat tre av sina bröder och hur han gömmer sig i en koja och fantiserar fram dem. Idén kom efter att jag under en period stötte på flera barn i den här situationen och fick veta att de här barnen bara blir fler och fler. För mig är det så sjukt att ett svensk barn som bara bor några hundra meter åt ”fel” håll kan råka ut för det här. Jag är själv är uppväxt i förorten och ville skildra det på ett annat sätt än hur den brukar porträtteras i media. Därför lekte vi med bildspråk och med andra attribut och rörelser än vad som brukar förknippas med förorten. Också för att visa människan bortom etiketter som ’’kriminell’’. 

Hur hittade du skådespelarna till filmen?

– Castingprocessen till filmen var väldigt rolig! Jag och en av skådespelarna, Mustafa Al-Mashhadani, åkte runt till olika förorter i Malmö och började prata med unga killar och berätta om projektet. Vi fick väldigt olika respons men i Lindängen mötte vi några killar som var superintresserade. Vi var så paffa över dessa killars öppenhet och hur taggade dom var. Tre av killarna fick sedan roller i filmen. 

Vad har du blivit inspirerad av i din kommande film? 

– Min nya film handlar om machokulturen, förortsnormer och den mobbningskultur som finns bland unga män uppväxta i förorten. Dessa tre faktorer dödar väldigt många drömmar, men i min film tar den även död på en person på riktigt. Jag har en förhoppning om att man en dag ska kunna säga ’’jag drömmer om att bli balettdansör’’ och att alla andra ska säga ’’Bror, du ska bli den bästa’’. Jag vill också att man ska få se de här tuffa killarna genomgå en emotionell resa, där de först blir medvetna om normerna de lever i och inser att dessa tagit död på deras gemensamma vän, och för dem från förnekelse till acceptans och en vilja att förändras. Att släppa sin fasad och få fram skörheten. Jag tror det kan bli mäktigt att få se just den typen av män genomgå en sån emotionell resa. 

Vad har du själv för förebilder inom film? 

– Taika Waititi har jag följt ett tag nu. Han påminner mig att hela tiden om att vara ett lekande barn och att hela tiden undersöka när jag skapar konstverk. Nadine Labaki har också blivit en förebild. Vi delar en bakgrund från Libanon och hennes senaste film Capernaum knockade mig helt!

Pixel Talent Award delas ut under Pixels prisutdelningsceremoni den 27 april. Jag skiner inte utan er mina bröder visas under Filmpass 3, kl 14:50. Alexander presenterar sin kommande filmidé kl 16:35 på Pixelscenen. 

Nadja PTA nominering

Nadja Gyllensköld är vår andra nominerade till Pixel Talent Award. För tillfället jobbar hon som ljussättare och ljusassistent, något hon beskriver som "att måla med teknik". I årets Pixel tävlar Nadja inte bara om det prestigefyllda Pixel Talent Award, utan även i Klass 3 med filmen Pappa måste jobba. Filmen har sitt ursprung i en idé hon presenterade vid ansökan till en filmskola: 

– Den ursprungliga idén handlade om en pappa-dotter relation och om hur barn uppfattar verkligheten. Jag började leka med tre aktörer: nyheterna, flickan och vakten. Jag hade läst om en då aktuell skjutning i Köpenhamn av en journalist och polis. Vad utsätter man sig för som grävande journalist? Sen är jag väldigt intresserad av barnens värld och att låta dem få en röst. Det finns många olika situationer och historier där barnen är hemma själva, och där föräldrarna både kommer hem men ibland inte. Barnens upplevelse i stunden är lika verklig som vår verklighet. Bara för att man är barn betyder det inte att ens verklighet är mindre sann. 

Hur var det att genomföra filmandet? Lärde du dig något speciellt av den processen, något som du tar med dig i ditt framtida skapande? 

– Jag tycker det är viktigt att se filmarbete som ett samarbete mellan alla inblandade. Det var ett tag sen jag regisserade en film och detta var första gången som jag gjorde det med ett så här stort team. På senaste tiden har jag jobbat med helt andra positioner, så det var uppfriskande att återigen inse vikten av att ta ansvar för sina medarbetare och lägga tid på ett bra förarbete, kommunikation och struktur för att kunna påverka hur själva inspelningen blir. Att visa respekt och uppskattning för alla i teamet är så himla viktigt då alla jobbar hårt, vilken roll man än har. Det man ger till andra är också oftast det man får tillbaks. 

Berätta lite om din kommande film, vad handlar den om? 

Till världens ände handlar om att växa upp och vad som händer i en kompisgrupp när vi formas till våra egna individer, fast i olika takt. Perioden i 10-12-årsåldern börjar vissa komma in i puberteten och andra inte. Vi utvecklar våra egna identiteter och formar åsikter som mycket väl kan återspegla det man går igenom där hemma. Vad händer när vi börjar utforska oss själva och världen runt oss? Jag har varit sugen på att göra en äventyrsaktig film med barn, utan att vuxna människor lägger sig i, och där barnen inte framställs alltför homogent. Man är inte bara sitt kön, sin sexualitet, sin hudfärg, sin grupptillhörighet osv. 

Har du några speciella förebilder inom film? 

– Jag har inte direkt någon förebild på det sättet, utan plockar idéer från film, teatern, vänner och familj, samhället, personer som jag känner och inte känner. Överallt finns det inspiration som kan få en att tänka nytt eller ifrågasätta sig själv. Det kan vara allt från mina föräldrar till en konversation med en främling. Däremot dras jag till olika typer av kreativa uttryck, vilket jag tror absolut sätter spår i hur jag bearbetar ett projekt. Tempo för mig är extremt viktigt, det sätter stämningen kring hur jag vill att andra ska uppfatta det jag gör. 

Pixel Talent Award delas ut under Pixels prisutdelningsceremoni den 27 april. Pappa måste jobba visas under Filmpass 4, kl 17:50. Nadja presenterar sin kommande filmidé kl 16:35 på Pixelscenen. Håll utkik efter vår tredje och sista nominerade, som presenteras nästa vecka! 

Paolo PTA nominering

Paolo Nobis Sandén är något av en Pixelveteran, som skrivit och regisserat en rad egna kortfilmer som visats tidigare på Pixel och andra internationella festivaler. Med en bakgrund på Fridhem Folkhögskola och en master i Film- och Mediehistoria från Lunds Universitet, fortsätter han hela tiden att utvecklas som filmare. Under Pixel tävlar Paolo Nobis Sandén med På Golvet och det nya långfilmsprojektet Ida, Ingrid och IngentingPixel tog ett snack med honom om filmerna och var inspirationen kommer ifrån:

Hur känns det att vara nominerad? 

– Såklart väldigt roligt, både för den boost det ger i form av att någon uppmärksammar det man gör, men också för att det skulle kunna vara ett stort steg mot att få göra det här nya, större projektet.

Vill du berätta lite om På Golvet, den film du tävlar med både i Pixel Talent Award och i Klass 4? 

– På Golvet var en film som jag spelade in samtidigt som jag skrev på ett längre projekt. Allt utgick egentligen från att jag skulle kunna göra något där jag själv var med och där jag inte behövde ha någon annan teknik än min mobil och en ljudinspelare för att få fram berättelsen. Jag tycker det kan vara väldigt skönt att göra såna här mindre och mer avskalade filmer ibland, just av den anledningen: för att påminna mig själv om att det faktiskt är själva historien som är det viktigaste.

Vad handlar din planerade filmidé om och hur fick du inspiration till den? 

– Ida, Ingrid och Ingenting är en kompiskomedi som utspelar sig i ett sommartomt Lund. Allt handlar egentligen om ett gäng olika personer som har väldigt svårt att prata med varandra, men som successivt börjar öppna upp sig och försöka ta sig i kragen. Eftersom jag själv växt upp i Lund kommer också själva staden att spela en stor roll för filmens stämning. Det finns liksom något väldigt ödsligt där när alla studenter är borta och man bara går runt bland massa statyer och pampiga Universitetsbyggnader och har tråkigt. 

Vad har du för förebilder inom film och hur tror du det yttrar sig i dina egna filmer?

– Jag skulle säga att min absolut största förebild är Billy Wilder. Inte bara för att han skrivit och regisserat en rad extremt bra filmer inom olika genrers, men också för att han alltid lägger absolut störst vikt vid själva filmens handling. För honom ska kameran och klippningen vara osynliga och allt överflödigt tas bort, vilket gör att filmerna flyter på otroligt bra. De är i stort sett omöjliga att stänga av när man väl börjat titta. Skulle jag nämna någon förebild som är verksam idag, så går jag alltid och ser allt Andrea Arnold gör. Jag tyckte också Eighth Grade av Bo Burnam var den bästa film jag såg förra året och att Min Pappa Toni Erdmann av Maren Ade var den bästa från året innan det.

Pixel Talent Award delas ut under Pixels prisutdelningsceremoni den 27 april. På Golvet visas under Filmpass 3, kl 14:50. Paolo presenterar sin kommande filmidé kl 16:35 på Pixelscenen. Håll utkik efter de andra två nominerade, som presenteras längre fram! 

Ansökan görs via Pixels Skånes Filmfestivals vanliga anmälningssida, välj ”Anmälan Pixel Talent Award”.

Filmen du ansöker med

Filmen du ansöker med är en fiktionsfilm; en kortfilm, novellfilm, webbserie eller långfilm (som producerats utan större finansiellt stöd och insatser). 
Filmen du söker med ska ha färdigställts mellan 2017–2019.

Det nya projektet du ansöker med

Du ansöker med ett projekt i utveckling. Planerad inspelningsstart är tänkt till tidigast 4 månader efter Pixel Skånes filmfestival den 27 april 2019. Det nya projektet ska vara inom fiktionen och kan vara en kortfilm, kortserie eller (utveckling av) långfilm. Regissören behöver ha ett produktionsbolag (enskild firma godkänt) eller samverka med ett produktionsbolag.

Du ansöker med en projektbeskrivning på max 3 sidor, samt ditt (regissörens) CV. Projektbeskrivningen ska innehålla synopsis eller kort treatment, visuell vision och regivision. Manus, budget, finansieringsplan med mera ska inte inkluderas i projektbeskrivningen.

Insatserna behöver användas under detta året, senast den 12 december 2019. Den kontanta delen av priset betalas ut som en samproduktionsinsats eller utvecklingsinsats till det nya projektet. 

Hur du ansöker

Filmen kan laddas upp till vår server i samband med anmälan. Möjligheten att anmäla och ladda upp din film öppnar den 4 februari, anmäl gärna så tidigt som möjligt! Om du får problem med uppladdningen, ta kontakt med vår tekniskt ansvarige Ludvig: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Generella frågor om anmälan skickas till: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 

Observera att namnet på filmfilen ska vara märkt med PTA samt filmens titel, regissörens namn samt filmens längd. Exempel: PTA_MIN_FILM_EVA_EVASSON_14MIN

Ansöker du med ett projekt med en längd som överstiger 30 minuter, markerar du max 30 minuter av filmen som arbetsprov.

Ladda upp projektbeskrivning inklusive synopsis på max 3 sidor, samt ditt (regissörens) CV. Materialet ska laddas upp som EN PDF (synopsis och CV i samma fil). PDF:en ska vara märkt med PTA samt regissörens namn. Till exempel: PTA_EVA_EVASSON.pdf

Ladda även upp en högupplöst bild på regissören (300 dpi), märkt med ditt namn, för användning i programblad och annan marknadsföring för Pixel Talent Award.

Teknisk specifikation:

VIDEO FORMAT: Quicktime movie (.MOV) eller MPEG-4 (.MP4)

CODEC: H264

BIT RATE (VIKTIGT!): 25 Mbit/s (25 000 Kbit/s)

BILDSTORLEK: 1920 x 1080 eller 1280 x 720

ÖVRIG INFO: PROGRESSIV

AUDIO FORMAT: AAC

SAMPLE RATE: 48 kHz (48.000 Hz)

PTA hemsida

Pixel Talent Award är ett av Sveriges största kortfilmspris. Det instiftades för att ge en extra skjuts till skånska regitalanger och ny skånsk film och för att optimera de skånska resurserna.

Priset riktar sig till en regissör på väg som finansiärerna ser har god potential att utveckla och förfina sitt uttryck, berika den skånska och svenska filmen och kan tillgodogöra sig och vara behjälpt av de insatser som ingår i priset. Regissören ansöker med en färdig film och en beskrivning av ett nytt projekt. Det nya projektet presenteras under Pixel Skånes Filmfestival 2019. Juryn, vilka består av prisets finansiärer, gör en samlad bedömning och tittar både på individ och projekt. En samlad bedömning görs av den inskickade filmen, det nya projektet och regissörens möjligheter och förutsättningar.

Pixel Talent Award värderas till ca 300 000 kronor. Årets pris samt finansiärer och samverkanspartners presenteras inom kort.

Av de inskickade bidragen kommer 3–6 stycken att nomineras till priset. Filmerna kommer att visas under Pixel, och de nya projekten kommer pitchas av regissörerna på plats. För att ansöka behöver du alltså ha möjlighet att medverka under festivalen. 

 

Kriterier för ansökan

Regissören

Du som ansöker behöver ha gjort minst två kortfilmer, varav minst en har visats på festival, TV, online eller på annat sätt nått en publik. 
Du kan också ansöka om du har gjort minst en kortfilm och har relevant erfarenhet från filmproduktion (andra positioner än regi) eller från närliggande branscher inom konsten (t ex teater, videokonst) eller inom mediaområdet (t ex reklamfilm, spel).

Du är verksam och boende i Skåne.

Tidigare vinnare av Pixel Talent Award kan inte tävla igen.

Sökande regissör har inte långfilmsdebuterat (med fullfinansierad film med stöd från FISK, Filminstitutet med mera).

Filmen du ansöker med

Filmen du ansöker med är en fiktionsfilm; en kortfilm, novellfilm, webbserie eller långfilm (som producerats utan större finansiellt stöd och insatser). 
Filmen du söker med ska ha färdigställts mellan 2017–2019.

Det nya projektet du ansöker med

Du ansöker med ett projekt i utveckling. Planerad inspelningsstart är tänkt till tidigast 4 månader efter Pixel Skånes filmfestival den 27 april 2019. Det nya projektet ska vara inom fiktionen och kan vara en kortfilm, kortserie eller (utveckling av) långfilm. Regissören behöver ha ett produktionsbolag (enskild firma godkänt) eller samverka med ett produktionsbolag.

Du ansöker med en projektbeskrivning på max 3 sidor, samt ditt (regissörens) CV. Projektbeskrivningen ska innehålla synopsis eller kort treatment, visuell vision och regivision. Manus, budget, finansieringsplan med mera ska inte inkluderas i projektbeskrivningen.

Insatserna behöver användas under detta året, senast den 12 december 2019. Den kontanta delen av priset betalas ut som en samproduktionsinsats eller utvecklingsinsats till det nya projektet. 

Information om ansökan hittar du här.

Upp igen!